Kategori

Jawatan Popular

1 Harmoni
Cara cepat menghentikan pendarahan rahim
2 Ovulasi
Betapa berbahayanya pendarahan dengan sista ovari?
3 Penyakit
Kesakitan dada dengan ovulasi
4 Gasket
Suhu asas semasa ovulasi: bagaimana untuk mengukur dan plot dengan betul
Image
Utama // Penyakit

Ikon dan doa Ortodoks


"Selamatkanlah, Tuhan!" Terima kasih kerana melawat laman web kami, sebelum anda mula menjelajah maklumat, sila langgan komuniti rangkaian sosial:

Doa VKontakte untuk setiap hari †, lebih daripada 110,000 pelanggan.

Lord Instagram, Simpan dan Simpan, lebih daripada 16,000 pengikut.

Doa Telegram untuk semua majlis, lebih daripada 1000 pelanggan.

Kami, orang-orang yang suka berfikir, banyak dan kami berkembang dengan pesat, kami meletakkan solat, mengatakan orang-orang kudus, permintaan doa, tepat pada masanya memberikan maklumat berguna mengenai cuti dan peristiwa Ortodoks. Langgan, kami sedang menunggu untuk anda. Guardian Angel kepada anda!

Adalah mungkin untuk menawarkan doa kepada Tuhan kepada mana-mana orang, termasuk wanita. Tetapi terdapat banyak perselisihan tentang sama ada kemungkinan untuk berdoa semasa haid. Perbincangan isu ini berasal dari Perjanjian Lama.

Maklumat bersejarah

Dalam perintah-perintah Perjanjian Lama, dikatakan bahawa seorang wanita yang mengalami pendarahan bulanan tidak berhak pergi ke kuil, membaca doa, dan juga menunjukkan dirinya kepada orang-orang. Adalah dipercayai bahawa sebarang penyakit, serta pendarahan wanita dianggap najis. Itulah sebabnya ia dilarang:

  • pergi ke kuil
  • cium salib
  • kepada perhubungan

Sulit untuk menerangkan larangan itu, tetapi boleh diandaikan bahawa pada zaman dahulu wanita tidak menggunakan produk kebersihan dan ada bahaya bahawa mereka dapat mencemarkan lantai dengan darah mereka.

Pada masa ini, semuanya telah berubah. Dalam Perjanjian Baru, Kristus merevisi peraturan ini dan mengatakan bahawa jika seseorang dengan jiwa murni datang kepadanya, dia akan bangkit bersamanya. Dan tiada penyakit, dan kematian tidak akan berkuasa atasnya. Adalah dipercayai bahawa seorang wanita tidak boleh dilarang untuk menghadiri kuil itu, kerana proses semula jadi di dalam tubuhnya.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid

Setiap wanita lambat laun bertanya-tanya jika doa boleh dibaca semasa haid. Cuba mencari jawapannya, anak-anak perempuan itu berpaling untuk membantu para ulama. Kebanyakan imam percaya bahawa haid bukan halangan untuk mengucapkan doa, kerana di dalamnya seorang wanita beralih kepada Tuhan. Keperluan utama ialah membaca doa menjadi ikhlas dan tanpa pemikiran yang jahat. Bagaimanapun, ada imam-imam yang mempersoalkan kemungkinan berdoa pada hari-hari kritis dan menawarkan diri untuk tidak mengunjungi kuil semasa haid.

Konsep doa

Doa dianggap sebagai rayuan kepada Yang Mahakuasa dalam bentuk mental atau lisan, di mana seorang wanita meminta orang suci untuk memberikan nasihatnya, untuk mengarahkannya ke jalan yang benar. Perbezaan di antara solat dan petisyen biasa ialah yang pertama mempunyai bingkai tenaga. Doa mesti ikhlas, teruskan dari jiwa, dan permintaan tidak harus bersifat material. Sekiranya seseorang menghafal doa dan mengucapkannya tanpa kesedaran rohani, ia kehilangan kekuatannya dan menjadi puisi yang indah. Perlu diingat bahawa dalam proses doa, peranan utama dimainkan oleh pemikiran manusia, bukan kata-kata yang diucapkan.

Adakah mungkin untuk berdoa kepada wanita Ortodoks dan seorang Muslim?

Menurut rujukan sejarah, dengan mendekati Yesus Kristus dan mencium tangannya, wanita berada dalam keadaan pendarahan semula jadi, iaitu, ia tidak dianggap perbuatan berdosa. Kuil-kuil moden, sebaliknya, tidak menganggap ia sesuai untuk melawat tempat suci semasa haid, walaupun pada hakikatnya tidak ada alasan mengajar untuk ini.

Wanita ortodoks yang mengikuti peraturan kuil suci boleh berdoa di rumah pada bila-bila masa sepanjang hari. Satu-satunya larangan adalah melakukan ritual khusus yang memerlukan kehadiran seorang imam. Seorang wanita yang membaca doa semasa haid tidak melakukan dosa, tetapi membersihkan tubuhnya, fikirannya.

Seorang wanita Islam hanya boleh berdoa di rumah di hadapan ikon. Rayuan ikhlas kepada Allah tidak memerlukan tempat tertentu, waktu tertentu, dan juga negeri tertentu untuk membaca doa. Berdoa semasa hari-hari kritikal dilarang semasa Kusta, yang menyediakan bacaan doa harian sepanjang bulan. Wanita yang menstruasi berhenti membaca solat, dan selepas akhir kitaran, mereka mula melakukan ritual suci bersama dengan semua orang.

Apa kata Perjanjian Lama

Semasa ditanya sama ada kemungkinan untuk berdoa semasa haid, Perjanjian Lama memberikan jawapan yang jelas, menjelaskan bahawa atas sebab-sebab berikut:

  1. Seorang wanita semasa hari-hari kritikal adalah tidak bertanggungjawab, dan oleh itu tidak dapat mematuhi piawaian kebersihan. Pada zaman moden, hujah ini kehilangan kaitannya, kerana terdapat banyak cara yang bersih yang menjadikan masa haid semudah mungkin.
  2. Seorang wanita tidak dapat menghadiri gereja dalam apa jua keadaan, kerana pada masa haid telur mati ditolak oleh tubuh perempuan, yang dilihat oleh banyak pendeta sebagai pembunuhan anak yang belum lahir.
  3. Siklus menstruasi adalah akibat dosa yang dilakukan oleh Adam dan Hawa, setelah itu mereka kehilangan kesempatan untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kehadiran haid melarang seorang gadis menghadiri sebuah kuil, melakukan doa, dan kemudian mengambil buku doa lebih ke tangannya.

Perintah dan tempoh Tuhan

Menurut perintah-perintah Tuhan, tidak ada halangan untuk membaca doa semasa hari-hari kritis. Kitaran haid adalah proses biologi semula jadi yang dibuat oleh Yang Maha Kuasa, jadi dia tidak boleh menjadi dosa. Doa membaca harus dilakukan dalam keadaan manusia - dengan penyakit yang serius, dalam tempoh keputusasaan, dan juga dengan kegembiraan. Kepada orang sakit yang sakit, doa akan membantu sembuh, kembali ke kehidupan lama, berasa sihat.

Menurut Perjanjian Baru, rayuan kepada Tuhan tidak bergantung pada cangkang tubuh, perkara utama adalah keikhlasan dan jiwa murni. Oleh itu, larangan membaca doa semasa haid tidak wujud. Seorang wanita boleh melawat tempat suci dengan hari kritikal, tetapi dia tidak disyorkan untuk menghadiri perkhidmatan ini, kerana proses ini memerlukan kekuatan fizikal yang cukup, yang tidak mencukupi dengan kehilangan darah semula jadi.

Kepercayaan awam

Wanita yang kadang-kadang menghadiri gereja tidak mengetahui tentang larangan dan permitnya. Dalam banyak kes, mereka mendapatkan nasihat daripada saudara-mara, kenalan, teman wanita. Pendapat majoriti seks adil bersetuju bahawa mengunjungi kuil semasa haid dibenarkan. Pertama, penting untuk menjadi ikhlas dan terbuka ketika beralih kepada Tuhan, dan tidak mempunyai penampilan tertentu. Kedua, wanita tidak mencemarkan tempat kudus, kerana dia menggunakan produk kebersihan yang membuat haid tidak dapat dilihat oleh orang lain. Jika seorang wanita membuat keputusan sendiri untuk tidak menghadiri gereja semasa tempohnya, anda boleh melakukan doa di rumah. Perkara utama ialah mempercayai kuasa mereka.

Jawapan imam

Imam Anatoly Smirnov:

"Saya, seperti banyak imam, percaya bahawa seseorang harus berdoa setiap hari. Membaca doa tidak perlu menjadi sebab yang penting. Berpaling kepada Yang Mahakuasa, seseorang boleh meminta berkat atau mengucapkan terima kasih untuk hari yang lalu. Menstruasi wanita tidak boleh menjadi penghalang kepada pelaksanaan tindakan suci. Seorang wanita tidak boleh dilarang untuk berkomunikasi dengan Tuhan jika dia memerlukannya. "

Doa untuk menelefon haid semasa penangguhan

Doa bulanan sangat popular di kalangan seks yang adil. Malangnya, kelewatan haid tidak selalu menunjukkan kehamilan, tetapi ia juga boleh memberitahu wanita yang mempunyai banyak penyakit serius. Untuk menimbulkan haid, adalah perlu untuk mengatakan kata-kata berikut: "Ibu Tuhan, Ibu Tuhan Allah, perintah hamba-Mu untuk memberi darah pada masa anda, tidak mengetahui kesedihan. Amen. " Memastikan sebab kelewatan itu tidak berkaitan dengan kehamilan, anda mesti menggunakan doa ini.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid?

Untuk menjawab soalan ini, anda perlu melihat akarnya, mengetahui berapa lama ia bermula.

Jika kita bercakap tentang doa kepada Tuhan, maka sumber asalnya adalah Alkitab dan tidak ada yang lain. Kita memerlukan kebenaran dan kebenaran untuk mengetahui cara bertindak dan tidak merasakan penghakiman hati nurani.

Alkitab dibahagikan kepada dua bahagian: Perjanjian Lama dan Baru. Lama (lama), sebelum kelahiran Kristus, dan Baru - selepas kelahirannya. Acara ini memainkan peranan penting dalam sejarah buku ini.

Undang-undang dan peraturan

Perjanjian Lama menceritakan tentang Musa, dengan bantuan dari mana Tuhan membawa orang Israel keluar dari perbudakan Mesir. Tuhan memilih untuk berkomunikasi dengan Musa dan melalui dia memberikan undang-undang yang membantu orang-orang Yahudi untuk mematuhi Pencipta.

Sesiapa yang berdosa sepatutnya membuat korban (hewan) dalam penebusan dosanya. Dan untuk masuk ke hadapan Tuhan, manusia harus bersih - itu adalah hukum Tuhan. Jika tidak, orang yang melanggar undang-undang Tuhan pasti mati di hadapanNya.

Keputusan ini juga termasuk arahan untuk tamat (pelepasan) dari badan fizikal.

Salah satu daripada rembesan ini dan sebulan (Leviticus 12: 1-8). Wanita yang melahirkan bayi, lelaki atau perempuan, adalah haram dan perlu dibersihkan darahnya untuk beberapa waktu.

Jika seorang perempuan mengandung dan melahirkan seorang anak laki-laki, maka ia akan najis selama tujuh hari; seperti pada masa penyucian penderitaannya, ia menjadi najis; pada hari kelapan, kulupunya akan disunat daripadanya; dan dia harus duduk selama tiga puluh tiga hari, dibersihkan dari darahnya; Dia tidak boleh menyentuh apa-apa yang suci dan tidak boleh datang ke tempat kudus hingga hari-hari pemurniannya dipenuhi. (Im.12: 2-4)

Kitab Suci juga menceritakan aliran keluar (ekskresi) lelaki dan perempuan (Imamat 15: 1-33). Selepas masa penyucian, dia (dia) harus membuat korban penghapus dosa. Hanya selepas itu wanita dan lelaki itu akan menjadi murni dan boleh datang ke Sanctuary.

Jika seorang perempuan mempunyai aliran darah yang mengalir dari tubuhnya, maka ia harus duduk selama tujuh hari selama pembersihannya, dan siapa yang menyentuhnya akan najis sampai petang... Jika seorang wanita mempunyai darah selama beberapa hari bukan semasa pembersihannya, atau jika dia mempunyai tempoh yang lebih lama daripada pembersihan biasa dia, maka sepanjang masa habisnya kekotorannya, seperti dalam pembersihan dia, dia haram. (Im.15: 19.25)

Jadi, jika seseorang ingin berdoa kepada Tuhan, datang dengan permintaan atau menerima penyembuhan, dia harus bersih, membawa korban penghapus kepada imam di tabernakel (tempat di mana kehadiran Tuhan).

Siaran dalam Perjanjian Baru

Untuk memenuhi undang-undang Musa adalah tugas yang sangat sukar. Secara praktiknya seorang lelaki tidak dapat memenuhinya, dalam mana-mana keadaan dia pastinya akan berdosa.

Di samping itu, dari saat kelahiran, setiap orang sudah mempunyai dosa asalnya (diturunkan dari Adam, lelaki pertama), yang tidak dapat dibasmi oleh mangsa. Orang-orang sangat memerlukan seorang Penyelamat.

Apabila tiba masanya, Kristus datang untuk memenuhi seluruh hukum dan mengambil segala dosa umat-Nya atas diri-Nya - supaya semua orang bebas.

Ini bukan Perjanjian Lama, tetapi Perjanjian Baru. Matius 9: 20-22 menunjukkan contoh ketika seorang wanita yang menderita selama dua belas tahun datang kepada Yesus dengan pendarahan. Dia adalah haram, tetapi dia mempunyai iman.

Yesus mengatakan bahawa iman menyelamatkannya - dan wanita itu sembuh.

Yesus disalibkan untuk dosa-dosa yang tidak dilakukannya - kerana dosa-dosa kita, di tempat kita. Kerudung di dalam kuil itu telah robek dan dalam tiga hari Yesus dibangkitkan.

Dia yang menerima Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat tidak lagi berada di bawah undang-undang.

Kerana kamu tidak berada di bawah hukum, tetapi di bawah kasih karunia. (Rom.6: 14)

Yesus memenuhinya dan sekarang kita bebas. Tidak perlu membuat korban penghapus dosa, Yesus menjadi pengorbanan itu.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid dan di manakah lebih baik untuk melakukannya?

Sesiapa sahaja boleh menawarkan doa kepada Tuhan, seperti yang boleh dilakukan seorang perempuan semasa zamannya. Semua orang dicipta oleh Pencipta dan tidak boleh menjadi tidak suci sehingga mereka membuat perbuatan dosa. Mana-mana aliran keluar dari badan tidak berdosa.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid

Pada zaman orang Kristian awal, pendarahan seorang gadis tidak dianggap najis. Bahkan seorang wanita datang kepada Kristus semasa berakhirnya semulajadi dan membawanya dengan tepi pakaiannya. Dia tidak marah, tetapi mengatakan bahawa pembersihan bulanan bukan dosa, kerana semua orang diciptakan oleh Pencipta dengan cara ini. Tuhan tidak mengejarnya, tetapi mendengarkan doa dan sembuh. Bagaimanakah sekarang para imam boleh mengambil tanggungjawab dan melarang wanita dengan haid daripada memasuki bait suci? Apabila bercakap dengan Tuhan, perkara utama adalah iman, bukan keadaan tubuh, oleh itu, adalah mungkin dan perlu berdoa.

Sekiranya tidak ada peluang untuk datang ke gereja kerana kesihatan, ia tidak dilarang untuk menawarkan doa di rumah di hadapan ikon. Yang Maha Tinggi pasti akan mendengar doa dan akan menjawabnya jika iman itu kuat. Di sesetengah negara, walaupun hari ini, kelemahan wanita dianggap sebagai halangan bukan sahaja untuk memasuki kuil, tetapi juga untuk muncul di depan umum. Walau bagaimanapun, di negara-negara bertamadun, wanita tidak lagi dianggap tidak suci kerana ini. Ya, dan Perintah-perintah mengatakan bahawa haid tidak dianggap sebagai perbuatan dosa.

Ramai orang bertanya: adakah mungkin untuk berdoa semasa haid di rumah, tidak mengetahui bahawa doa dari hati adalah menyenangkan kepada Yang Maha Tinggi? Dan tidak kira di mana ia akan dikatakan. Dan di rumah anda harus berdoa pada bila-bila masa, tanpa mengira sama ada orang itu sakit atau tidak dan jika wanita itu telah tamat pada saat ini. Dilihat oleh Perjanjian Lama, sebarang penyakit, serta pendarahan wanita adalah haram dan, oleh itu, pesakit tidak boleh pergi ke kuil, apalagi mencium salib dan ambil bagian.

Walau bagaimanapun, dalam Perjanjian Baru, Kristus menimbang semula kata-kata ini dan mengatakan bahawa sesiapa yang datang kepada Tuhan dengan jiwa murni akan dibangkitkan dengannya, dan tidak ada penyakit yang dapat dikendalikan oleh orang itu, sama seperti kematian itu sendiri. Oleh itu, adalah mustahil untuk mempertimbangkan wanita yang najis kerana proses semula jadi di dalam tubuhnya, jika dia jujur, dengan sepenuh hatinya percaya kepada Tuhan. Dan anda tidak boleh melarangnya pergi ke gereja. Sesetengah imam memberi amaran jantina wanita terhadap hakikat bahawa pada masa ini mereka tidak berusaha untuk terus hidup dalam perkhidmatan ini, tetapi ini dilakukan untuk memelihara kesihatan.

Kerana ada orang yang berbeza secara umum, begitu juga dengan para imam. Sesetengah di antaranya dengan tegas melarang wanita memasuki gereja pada suatu tempoh tertentu, yang lain tidak melihat sebarang dosa dalam melawat gereja. Tiap orang jemaat harus dipandu oleh akal sehat. Jika semasa haid dia berasa kurang sihat, sudah pasti lebih baik tinggal di rumah.

Wanita yang tidak tahu peraturan gereja mungkin tertanya-tanya sama ada mungkin untuk berdoa di gereja pada bulan itu, atau pada ikon rumah. Perlu difahami bahawa seseorang tidak boleh menghina Tuhan dengan doa, dalam keadaan apa pun yang mungkin dia ada. Adalah penting untuk memelihara kesucian rohani dan iman kepada Tuhan, maka perlu untuk berdoa.

Pada masa dahulu, wanita tidak mempunyai kebersihan, yang digunakan semasa haid, jadi, mungkin, ada bahaya membuang darah di gereja dengan darah mereka. Kini ia tidak lagi menjadi masalah. Dan anda boleh berdoa di mana sahaja.

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah - larangan, takhayul, kebenaran

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah? Bagi sesetengah orang, soalan ini mungkin kelihatan aneh, kerana jawapannya jelas. Yang lain sangat hairan, cuba mencari tahu segala-galanya dari imam. Boleh atau tidak boleh? Apa yang dikatakan oleh agama yang berbeza tentang perkara ini?

Konsep doa

Untuk menentukan jawapan, anda mesti terlebih dahulu memahami konsep tersebut. Apakah doa? Ini adalah daya tarikan mental atau lisan kepada Tuhan, Orang Suci, meminta sesuatu. Doa adalah berbeza dari permintaan biasa untuk bingkai tenaga. Permintaan itu datang dari hati yang murni, dari jiwa, sesuai dengan kebutuhan yang benar. Jika doa menghafal dibaca seperti itu, tanpa meletakkan makna di dalamnya, ia menjadi ayat sederhana, ia tidak mempunyai kuasa. Doa bukan sajak yang diingat oleh seseorang pada suatu masa, panggilan dari dalam, di mana bukan perkataan memainkan peranan utama, tetapi fikiran. Satu-satunya doa yang Tuhan berikan untuk memudahkan orang untuk beralih kepadanya, kata-kata itu telah didengar - Bapa kita. Ia diterjemahkan ke dalam semua bahasa di dunia. Ada dalam setiap agama.

Tuhan adalah bapa kita Yang Maha Tinggi. Jadi kenapa dia tidak boleh didekati apabila ada keperluan untuknya? Selalunya, makna rawatan merangkumi haid yang menyakitkan, kehilangan darah yang teruk, penyakit sistem pembiakan. Tuhan menciptakan wanita seperti itu, dia tahu semua rahsianya. Ia sama sekali tidak penting sama ada darah sedang berjalan atau tidak, perkara utama ialah doa harus datang dari hati yang murni. Tuhan memberikan semua orang sesuai dengan kebutuhan yang benar.

Adakah mungkin untuk berdoa di rumah ortodoks

Pada masa Perjanjian Lama, seorang wanita dianggap najis semasa haid. Dia dilarang melawat kuil, tempat suci, menyentuh tempat suci, muncul di tempat awam. Pada masa itu, pengabdian mereka terhadap Tuhan ditunjukkan melalui pengorbanan, pematuhan yang tepat dari peraturan-peraturan Perjanjian Lama. Walau bagaimanapun, semuanya berubah dengan kedatangan Yesus Kristus. Dia menebus dosa manusia dengan darahnya, semua benda menjadi rohani. Dia memberikan satu doa - Bapa kita. Beliau mendesak untuk berdoa dengan kata-kata anda sendiri, bersendirian. Perjanjian Baru mempermudahkan aturan Lama, menghilangkan stigma "najis" dari seorang wanita. Selepas kematian Kristus, menjadi tidak mungkin hanya untuk berdoa di rumah dalam keadaan apa pun, tetapi juga untuk melawat tempat suci.

Walau bagaimanapun, dalam Orthodoksi kekal pada pandangan ini pandangan mereka. Sesetengah imam masih melarang wanita memasuki kuil semasa hari-hari kritikal. Kebanyakan mereka menuntut kemustahilan melepaskan sakramen pada hari ini, menyentuh ikon. Anda boleh datang ke gereja, berdoa, tetapi tetap dekat dengan pintu masuk. Sejak masa Perjanjian Baru, semua larangan ini tidak berasas. Tetapi Yesus juga memanggil bait suci jiwa manusia, dan bukan bangunan khusus. Daripada ini, orang Kristian sejati boleh berdoa di rumah tanpa pergi ke gereja. Haid tidak menjadi halangan.

Bagi mereka yang mengikuti peraturan Gereja Ortodoks, anda boleh berdoa di rumah. Anda tidak boleh membaca doa yang ditulis oleh seseorang untuk mendapatkan sesuatu. Sebagai contoh, doa St. Mitrofan mengenai kesejahteraan di rumah. Ini bukan lagi solat, tetapi ritual yang memerlukan kepatuhan kepada peraturan khusus. Letakkan ikon, menyalakan lilin, baca dengan berbisik beberapa kali. Ritual seperti itu, dan orang lain seperti itu, tidak boleh dilakukan pada hari-hari kritikal.

Bolehkah seorang wanita Muslim berdoa di rumah pada bulan itu

Doa Islam tidak berbeza dengan wanita dari agama lain. Rayuan sebenar kepada Allah yang berikut dari kedalaman jiwa boleh dibuat di mana-mana tempat, pada bila-bila masa, di mana-mana negeri. Pengharaman berkenaan Lent, yang mendahului pesta besar Ramazan. Lent adalah mematuhi peraturan tertentu selama 30 hari berturut-turut. Ini termasuk pembacaan doa harian. Walau bagaimanapun, wanita semasa hari kritikal dilarang untuk meneruskan ritual, tetapi dia mesti meneruskannya selepas akhir haid. Adapun doa yang sebenarnya, misalnya, anak sakit, ibu meminta Allah untuk pemulihan, tidak ada larangan.

Jawapan imam

Imam Sergiy Osipenko:

"Dalam doa, seseorang harus tinggal setiap hari. Dia menerima berkat untuk hari yang akan datang, terima kasih atas semua peristiwa yang telah berlalu. Bulanan tidak menjejaskan proses ini. Seorang wanita boleh berpaling kepada Tuhan dengan masalahnya, ucapkan terima kasih, buat permintaan. Tiada siapa yang berhak untuk melarang jiwanya jika keperluan itu timbul untuk dirinya sendiri. "

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah

Veronica mahu berhati-hati mendekati Kristus dan menyentuh pakaianNya yang suci. Dia hanya pasti bahawa dia pasti akan mendapat penyembuhan dari penyakitnya yang lama.

Veronica datang ke belakang dan menyentuh pakaian Yesus.

"... Dan seketika sumber darah mengeringkannya, dan dia merasakan dalam tubuhnya bahawa dia telah sembuh dari penyakit itu."

Setiap wanita dalam kehidupan gereja lambat laun bertanya satu soalan, adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah? Sering kali, untuk mencari jawapan kepada soalan ini, banyak gadis beralih kepada seorang imam untuk mendapatkan nasihat.

Bolehkah wanita berdoa dan pergi ke kuil semasa mereka mempunyai pandangan yang berbeza? Dalam Perjanjian Lama dan Baru, ini ditafsirkan secara berbeza.

Dalam Perjanjian Lama, seorang wanita pada hari-hari kritis tidak berhak menghadiri gereja atau berdoa di rumah.

Mengenai ini, semua orang mempunyai pandangan yang berbeza. Lebih banyak imam tidak percaya bahawa seorang wanita tidak boleh menolong tetapi berdoa pada hari-hari kritis. Lagipun, wanita sebagai lelaki berdoa kepada Tuhan setiap hari. Tetapi ada juga imam yang percaya bahawa seorang wanita harus menahan diri dari berdoa pada hari-hari kritis.

Pertama anda harus merujuk kepada sejarah Perjanjian Lama. Ia mengatakan bahawa seorang wanita yang memulakan tempohnya telah mengharamkan mengunjungi kuil, serta membaca doa. Juga dalam Perjanjian Lama, dikatakan bahawa seorang wanita yang haid tidak boleh ditunjukkan sama sekali kepada orang (Imamat 15; 19).

Mengapa tidak? Ini dianggap kerana hari ini seorang wanita adalah najis, dan anda tidak boleh pergi ke tempat suci.

Oleh itu, wanita itu dilarang:

  • menghadiri kuil Tuhan;
  • untuk mengaku;
  • minum air suci;
  • terdapat prosphora.

Ia juga boleh dianggap sebagai lawatan gereja dilarang pada hari-hari kritis, kerana pada zaman dahulu wanita tidak menggunakan produk kebersihan diri, seperti yang mereka lakukan sekarang. Dan jadi ada bahaya yang wanita dapat mencemarkan lantai dengan darah mereka.

Dalam Perjanjian Baru, seorang wanita tidak boleh dilarang masuk ke kuil kerana proses semula jadi

Tetapi dalam Perjanjian Baru segala-galanya sama sekali berbeza. Disini Yesus Kristus merevisi peraturan ini, dan mengatakan bahawa jika seorang lelaki dengan jiwa murni datang kepadanya, dia akan bangkit bersamanya. Malah penyakit dan kematian tidak akan berkuasa atasnya.

Ia juga dipercayai bahawa tidak mustahil seorang wanita tidak pergi ke kuil, kerana proses alami yang terjadi pada tubuh wanita setiap bulan.

Terdapat juga kisah bahawa apabila seorang wanita datang kepada Kristus, semasa pendarahan semula jadi, dia juga mengambil pakaiannya. Tuhan tidak menghalau dia, tetapi mendengar dan menolong. Sekiranya kita menganggap lebih mendalam cerita ini, maka wanita bernama Veronica.

The martir suci Veronica - semasa sakitnya, pendarahan wanita, menyentuh tepi pakaian Juruselamat, setelah itu dia mendapat penyembuhan. Contoh ini menunjukkan wanita bahawa hari kritikal bukanlah sebab untuk menolak doa dan melawat kuil.

Dia hidup pada masa kehidupan duniawi Yesus Kristus. Selama lebih daripada dua puluh tahun lamanya, dia menderita penyakit serius - pendarahan wanita. Ini sangat merosakkan tubuhnya, dan tidak salah seorang doktor tidak dapat menolongnya menghadapi penyakit ini.

Orang-orang yang dia tawarkan, tanpa ada yang mahu bercakap. Kerana pada masa itu, tidak mustahil untuk menyentuh seorang wanita dalam keadaan cemarnya.

Veronica sangat terdesak, selama bertahun-tahun dia menderita. Dia telah kehilangan segala makna. Tetapi suatu hari dia melihat Yesus lewat, dan teringat betapa banyak perselisihan di sana mengenai dia. Kemudian pemikiran seperti itu timbul di kepalanya, dan dia mula menimbang kebaikan dan keburukan. Pada akhirnya, dia memutuskan untuk mengambil langkah terdesak, tetapi dia ingin begitu banyak untuk mendapatkan keselamatan daripada penyakitnya.

Veronica mahu berhati-hati mendekati Kristus dan menyentuh pakaiannya. Dia hanya yakin bahawa dia akan mendapat penyembuhan. Dia pergi ke depan, memerah melalui orang ramai yang mengelilingi Juruselamat.

Dinding lukisan itu menggambarkan masa ketika Veronica menyentuh tepi pakaian Juruselamat. Tuhan tidak membuangnya, tetapi menyembuhkannya dari penyakit perdarahan perempuan, yang mana dia menderita selama lebih dari 20 tahun.

Veronica datang ke belakang dan menyentuh pakaian Yesus.

"... Dan seketika sumber darah mengeringkannya, dan dia merasakan dalam tubuhnya bahawa dia sembuh dari penyakit itu. Pada masa yang sama, Yesus, merasa diri-Nya sendiri bahawa kuasa keluar dari-Nya, berpaling kepada orang-orang dan berkata: siapa yang menyentuh pakaian saya? Kata murid-murid itu kepada-Nya: "Kamu tahu, bahwa orang-orang itu menindas kamu dan berkata, 'Siapakah yang menyentuh Aku?' Tetapi Dia memandang sekeliling untuk melihat yang melakukan ini... ".

"... Seorang wanita yang takut dan gemetar, mengetahui apa yang telah terjadi kepadanya, mendekati, jatuh ke hadapan-Nya, dan memberitahu kepada-Nya semua kebenaran. Tetapi dia berkata kepadanya: anak perempuan! imanmu telah menyelamatkanmu; pergi dengan selamat dan sihat dari penyakit anda. "

Selepas ini, Veronica sembuh penyakitnya.

Ia adalah detik ini yang penting dalam keseluruhan cerita ini. Wanita itu menyentuh pakaian Juruselamat dalam kekotoran femininnya, tetapi dia tidak menolaknya, tidak mengejarnya, tetapi menyelamatkannya dengan menyembuhkannya dari penyakit yang telah menyeksa dia selama bertahun-tahun.

Pada masa ini, adalah mungkin untuk berjalan ke kuil pada masa najis, tetapi adalah mustahil untuk melekat pada ikon, minum air suci dan makan prosphora

Oleh itu, pada masa ini bulanan dan gereja tidak begitu jauh konsep. Sudah tentu, untuk soalan itu, bolehkah anda mengambil perhubungan semasa anda? Jawapannya tidak. Dan berapa hari selepas haid anda boleh pergi ke kuil?

Sekiranya anda berasa normal, jangan berasa tidak selesa, maka anda boleh pergi ke gereja. Anda boleh datang untuk berdoa, meletakkan lilin, dan juga memesan perkhidmatan doa untuk kesihatan, atau perkhidmatan peringatan. Tetapi anda tidak boleh muat dan melampirkan ikon.

Anda boleh pergi ke kuil semasa cemuhan, tetapi anda tidak dapat melekat pada ikon, minum air suci, makan prosphora. Tetapi di rumah anda boleh membaca doa dan kitab suci.

Berdoa di rumah semasa haid - anda boleh, jika seorang wanita berasa selesa

Bolehkah membaca doa selama tempoh bulanan di rumah? Sudah tentu anda boleh. Jika seorang wanita tidak boleh pergi ke kuil, dia boleh membaca doa di rumah di depan ikon. Jika iman seseorang kuat, maka Tuhan akan mendengar dan tidak akan meninggalkan anda.

Ramai imam sekarang menentang wanita yang pergi ke gereja pada hari-hari kritikal. Di sini anda perlu membuat keputusan sendiri sama ada anda perlu pergi atau tidak.

Sepanjang bulan di rumah, anda boleh membaca doa, tetapi anda tidak boleh melampirkan dan menyentuh ikon

Juga, ramai yang berminat dalam soalan itu, pada hari apa selepas bulan anda boleh berdoa? Malah, ini tidak semestinya memikirkan, anda boleh berdoa setiap hari, tanpa menghiraukan hari kritikal. Doa adalah rayuan kepada Tuhan. Doa boleh dinyatakan dalam apa jua keadaan, perkara yang paling penting adalah bahawa ia datang dari hati yang murni dan ikhlas.

Bolehkah membaca akathis semasa hari kritikal? Ia mungkin, dan bukan hanya seorang akathis, anda boleh membaca Alkitab, kehidupan orang kudus, injil, dan juga membaca hymnal.

Perintah Tuhan juga mengatakan bahawa doa di rumah selama hari-hari kritis tidak boleh dianggap sebagai dosa, jadi seorang wanita dapat berdoa setiap saat, bahkan ketika seorang wanita sakit.

Semasa haid, anda boleh merujuk kepada orang-orang kudus, termasuk Matrona yang diberkati di Moscow

Ramai wanita berdoa kepada Matrona wanita tua yang diberkati. Rahmat Matrona adalah salah seorang saudara yang paling dihormati dalam Orthodoksi. Seorang wanita bertukar kepada beliau dengan doa - untuk mencari seorang patroness yang setia, yang menyembuhkan dari banyak penyakit, kesedihan, yang akan memberikan harapan, kesabaran dan kebijaksanaan.

Wanita sering berpaling kepada Matron untuk mencari penaung yang setia yang menyembuhkan daripada banyak penyakit dan kesedihan. Matrona boleh didoakan semasa hari-hari kritikal.

Itulah sebabnya mereka sering bertanya, adakah mungkin menghubungi Matrona dalam tempoh haid? Sudah tentu, anda boleh memohon, serta membaca doa. Tetapi perlu meninggalkan lampiran pada ikon, lebih baik untuk melakukannya selepas akhir haid.

Ramai yang sering mengalami masalah apabila haid bermula selepas penyertaan. Apa yang perlu dilakukan? Malah, peristiwa-peristiwa ini hanya keadaan wanita, dan tidak perlu dibimbangkan. Seorang lelaki pada masa ini masih benar-benar dan benar-benar berkenalan dengan Misteri-misteri Suci Kristus. Dan acara ini tidak boleh menghalang anda daripada yakin sama ada persahabatan ini benar atau tidak.

Ramai imam percaya bahawa setiap orang harus berdoa setiap hari.

Sekarang kita berpaling kepada kata-kata imam, apa yang mereka fikirkan sama ada mungkin untuk pergi ke kuil dan berdoa pada hari-hari kritikal. Jawapan Imam Priest Sergius Osipenko:

"Dalam doa, seseorang harus tinggal setiap hari. Dia menerima berkat untuk hari yang akan datang, terima kasih atas semua peristiwa yang telah berlalu. Bulanan tidak menjejaskan proses ini. Seorang wanita boleh berpaling kepada Tuhan dengan masalahnya, ucapkan terima kasih, buat permintaan. Tiada siapa yang berhak untuk melarang jiwanya jika keperluan itu timbul untuk dirinya sendiri. "

Begitulah pendapat para bapa suci. Grigory Dvoeslov menulis:

"Orang tidak boleh melarang wanita pergi ke gereja semasa tempoh bulanannya, kerana dia tidak boleh disalahkan atas apa yang diberikan oleh alam semula jadi, dan dari mana dia menderita terhadap kehendaknya. Lagipun, kita tahu bahawa seorang wanita yang menderita pendarahan kembali ke Tuhan dan menyentuh tepi pakaian-Nya, dan segera penyakit itu meninggalkannya (Mat 9; 20). Mengapa, jika dia boleh menyentuh pakaian Tuhan dan menerima penyembuhan dengan pendarahan, seorang wanita tidak boleh memasuki jemaat Tuhan semasa dia. Oleh kerana seorang wanita, yang menyentuh pakaian Tuhan dalam penyakitnya, betul dalam keberaniannya, kenapakah apa yang diperbolehkan bersendirian tidak dibenarkan kepada semua wanita yang menderita kelemahan sifatnya? "

Gregory Dvoeslov - percaya bahawa seorang wanita tidak boleh dilarang untuk memasuki gereja semasa zamannya, kerana dia tidak patut dipersalahkan atas apa yang diberikan oleh alam semula jadi, dan dari mana dia menderita terhadap kehendaknya.

Di dalam ini kita dapat melihat jawapan yang tidak boleh dilakukan seorang wanita tetapi pergi ke kuil dan tidak berdoa, kerana keadaan semula jadi. Lagipun, walaupun seorang wanita yang tidak dalam kemurniannya dapat menyentuh pakaian Tuhan sendiri, oleh itu, dari semua yang kita boleh simpulkan: seorang wanita boleh pergi ke kuil, dan juga boleh berdoa.

Mengenai persoalan bagaimana untuk bertindak di kuil pada hari-hari kekotoran wanita, Bapa Vladimir menjawab dalam video berikut:

Doa untuk haid

Pengumpulan dan penerangan lengkap: doa selama bulan untuk kehidupan rohani orang percaya.

Ikon dan doa Ortodoks

Maklumat tapak mengenai ikon, doa, tradisi ortodoks.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid

"Selamatkanlah, Tuhan!" Terima kasih kerana melawat laman web kami, sebelum anda mula menjelajah maklumat, sila langgan kumpulan kami di Vkontakte Doa Setiap Hari. Juga lawati laman kami di Odnoklassniki dan melanggan doa-doa mereka untuk setiap hari Odnoklassniki. "Tuhan memberkati kamu!"

Adalah mungkin untuk menawarkan doa kepada Tuhan kepada mana-mana orang, termasuk wanita. Tetapi terdapat banyak perselisihan tentang sama ada kemungkinan untuk berdoa semasa haid. Perbincangan isu ini berasal dari Perjanjian Lama.

Maklumat bersejarah

Dalam perintah-perintah Perjanjian Lama, dikatakan bahawa seorang wanita yang mengalami pendarahan bulanan tidak berhak pergi ke kuil, membaca doa, dan juga menunjukkan dirinya kepada orang-orang. Adalah dipercayai bahawa sebarang penyakit, serta pendarahan wanita dianggap najis. Itulah sebabnya ia dilarang:

Sulit untuk menerangkan larangan itu, tetapi boleh diandaikan bahawa pada zaman dahulu wanita tidak menggunakan produk kebersihan dan ada bahaya bahawa mereka dapat mencemarkan lantai dengan darah mereka.

Pada masa ini, semuanya telah berubah. Dalam Perjanjian Baru, Kristus merevisi peraturan ini dan mengatakan bahawa jika seseorang dengan jiwa murni datang kepadanya, dia akan bangkit bersamanya. Dan tiada penyakit, dan kematian tidak akan berkuasa atasnya. Adalah dipercayai bahawa seorang wanita tidak boleh dilarang untuk menghadiri kuil itu, kerana proses semula jadi di dalam tubuhnya.

Terdapat kisah bahawa seorang wanita datang kepada Kristus semasa pendarahan semulajadi dan membawanya melalui pinggang pakaiannya. Dia bukan sahaja tidak memandu dia, tetapi mendengar dan membantu.

Doa Menstruasi

Sekiranya anda berasa sihat dan tidak berasa tidak selesa, anda boleh pergi ke kuil dan berdoa, dan juga meletakkan lilin. Tetapi ia berlaku bahawa seorang wanita tidak mahu menghadiri kuil selama tempoh ini.

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah? Ia berlaku bahawa kesejahteraan wanita tidak membenarkannya menghadiri kuil. Dalam kes ini, anda boleh membaca doa di rumah sebelum imej. Sekiranya iman anda kuat, maka Tuhan akan mendengar doa dan tidak akan meninggalkan anda.

Tetapi harus diingat bahawa imam adalah berbeza dan banyak yang masih melarang wanita untuk pergi ke gereja semasa tempoh bulanan mereka. Terserah anda untuk membuat keputusan.

Bolehkah sembahyang di rumah dan di bait semasa haid?

Persoalan sama ada untuk berdoa semasa haid, dan bagaimana melakukannya, menarik banyak wanita. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu memikirkan perkara-perkara yang jelas seperti itu. Lagipun, doa sebagai rayuan kepada Tuhan dapat diucapkan dalam keadaan apa pun, jika datang dari hati dan ikhlas.

Bulanan dan merayu kepada Tuhan

Untuk masa yang lama, sebarang pendarahan dari seks yang lemah tidak dianggap sebagai dosa. Kami telah mendengar kepercayaan bahawa sesetengah wanita yang mendekati Kristus sendiri, serta mereka yang memakai pakaiannya, berada dalam keadaan pendarahan semula jadi pada masa pertaubatan. Ini tidak dianggap dosa, kerana Pencipta sendiri memutuskan demikian. Dengan cara ini pembersihan bulanan wanita berlaku.

Jadi kenapa jemaat moden dan banyak imam hanya yakin bahawa seorang wanita dalam masa dia tidak boleh pergi ke ambang gereja? Jika anda mengikuti ajaran Tuhan, maka anda boleh dan bahkan perlu berdoa, dengan syarat doa itu datang dari hati.

Apabila keadaan kesihatan tidak membenarkan seorang wanita menghadiri gereja, anda boleh berdoa di rumah, berdiri di hadapan ikon. Sekiranya iman seseorang tak tergoyahkan, maka Tuhan pasti akan mendengar doanya, di mana sahaja dan dalam apa jua keadaannya.

Walau bagaimanapun, walaupun sekarang, menurut kepercayaan ramai negara, seorang wanita semasa haid dilarang bukan sahaja menyeberang ambang ke gereja, tetapi juga untuk menunjukkan orang secara umum. Tetapi di banyak negara yang bertamadun dan maju, haid tidak dianggap seperti dosa yang kerana itu adalah mustahil untuk berpaling kepada Tuhan dan melawat Tempat Suci.

Doa rumah

Sesetengah orang berfikir bahawa dalam tempoh tersebut seseorang tidak boleh berdoa di rumah. Tetapi mereka salah, kerana Tuhan menerima doa yang ikhlas. Tidak kira di mana ia akan diucapkan. Rumah-rumah dibenarkan berdoa pada bila-bila masa siang atau malam. Ini boleh dan harus dilakukan dalam keadaan apa pun, bukan hanya apabila penyakit atau kemalangan lain datang. Dalam kes ini, anda boleh berdoa semasa haid, sejak hari-hari kritikal untuk wanita tidak terkecuali.

Mengenai hari-hari kritikal dalam Perjanjian Lama

Perjanjian Lama memberi satu-satunya pendapat bahawa semasa haid seorang wanita dianggap najis dan tidak boleh masuk ke gereja. Ini disebabkan oleh tiga alasan yang mudah. Standard yang paling primitif - kebersihan. Dua orang lain mempunyai watak falsafah dan rohani.

Menurut Perjanjian Lama, diyakini bahwa Adam dan Hawa, setelah berdosa, kehilangan keabadiannya. Sejak itu, haid seorang wanita muncul sebagai peringatan berterusan terhadap dosa yang dilakukan. Menurut beberapa kepercayaan, seorang wanita hari ini dianggap najis, kerana telur mati meninggalkan darah, iaitu kematian embrio itu sendiri terjadi.

Apa yang dikatakan mengenai sebulan dalam perintah-perintah Tuhan

Perintah Tuhan mengatakan bahawa doa di rumah semasa haid tidak dapat dianggap sebagai dosa, oleh karena itu, tanpa melampaui ambang batas, anda dapat berdoa setiap saat, bahkan ketika seorang wanita sakit. Dengan cara ini, dia boleh memohon penyembuhannya jika rayuannya benar-benar ikhlas.

Dalam Perjanjian Baru, dikatakan bahawa seseorang yang berpaling kepada Tuhan secara rela dan dengan jiwa murni akan dibangkitkan dengannya. Pada masa yang sama, tiada penyakit dan juga kematian boleh menguasainya.

Jadi seorang wanita yang percaya dengan semua jiwanya tidak boleh dianggap berdosa kerana proses yang paling semula jadi yang berlaku di dalam tubuhnya yang mana dia tidak mempunyai kuasa.

Oleh itu, wanita tidak boleh dilarang menghadiri gereja walaupun pada masa-masa tertentu. Satu-satunya perkara yang sesetengah imam boleh menasihati wanita bukanlah untuk menahan seluruh perkhidmatan dari awal hingga akhir. Tetapi ini hanya dilakukan untuk memelihara kekuatan dan kesihatan wanita.

Hari ini, ada beberapa pendapat mengenai kedatangan wanita di kuil semasa haid. Ini semua bergantung kepada kepercayaan para imam sendiri. Walau bagaimanapun, setiap wanita sendiri harus mempunyai akal sehat. Lagipun, jika selama sebulan masih ditambah dan kesihatan yang buruk, lebih baik baginya tinggal dan berdoa di rumah.

Kepercayaan awam

Penduduk perempuan, yang tidak terlalu menyadari aturan mengunjungi tempat suci, masih dapat memikirkan apakah mungkin untuk berdoa sama sekali pada hari-hari kritis, sama ada rumah atau kuil. Apa yang mereka perlu fahami ialah doa tulus tidak akan pernah menjadi dosa di hadapan Tuhan. Adalah sangat penting bahawa seorang wanita sentiasa memelihara imannya, oleh itu, itu bukan hanya untuk berdoa, tetapi juga semestinya.

Untuk masa yang lama dipercayai bahawa seorang wanita semasa haid boleh menutupi lantai tempat kudus dengan darahnya yang haram. Tetapi tidak ada produk kebersihan yang baik yang dapat digunakan oleh generasi moden. Mungkin itulah sebabnya ia dipercayai bahawa wanita itu haram hari ini. Kini semuanya berubah sedikit.

Jika seorang wanita telah melakukan semua langkah-langkah kebersihan yang diperlukan, maka dia masih boleh melawat katedral untuk merayu kepada Tuhan. Dan lebih-lebih lagi untuk berdoa di hadapan ikon rumah. Lagipun, adalah mustahil untuk melarang seorang wanita untuk mempercayai Tuhan dan bercakap dengannya dalam apa jua keadaannya. Walau bagaimanapun, banyak bergantung kepada kepercayaan kaum jemaah sendiri. Lagipun, ada yang masih yakin bahawa kemunculan seorang wanita di gereja semasa haid dianggap sebagai dosa besar.

Perlu diingatkan bahawa sebarang rayuan kepada Yang Maha Tinggi, yang diucapkan dari hati yang murni, akan didengar.

Sekiranya iman ikhlas, Tuhan akan membantu seorang wanita untuk memindahkan sebarang keadaan, oleh itu, walaupun tanpa menghadiri gereja, anda boleh beralih kepada Tuhan dengan doa di hadapan ikon rumah anda.

Adakah mungkin berlari semasa haid

Kenapa anda mahu manis sepanjang tempoh anda

Kenapa permulaan awal haid berlaku

Cara mengatasi rembesan berlebihan semasa haid

Nasihat yang baik

Rate risiko kejadian

Soalan yang kerap ditanya

Tidak jumpa jawapan soalan anda?

Tanya kepada pelawat dan pakar kami.

Semua perundingan adalah percuma.

© 2017. Tapak mengenai kitaran haid

dan kekecewaannya

Semua hak terpelihara.

Maklumat ini diberikan untuk maklumat umum sahaja dan tidak boleh digunakan untuk pengubatan diri.

Jangan ubat sendiri, ia boleh berbahaya. Sentiasa berjumpa doktor.

Sekiranya salinan bahan yang separa atau lengkap dari laman web ini diperlukan, pautan aktif diperlukan.

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah - larangan, takhayul, kebenaran

Adakah mungkin untuk berdoa selama tempoh bulanan di rumah? Bagi sesetengah orang, soalan ini mungkin kelihatan aneh, kerana jawapannya jelas. Yang lain sangat hairan, cuba mencari tahu segala-galanya dari imam. Boleh atau tidak boleh? Apa yang dikatakan oleh agama yang berbeza tentang perkara ini?

Konsep doa

Untuk menentukan jawapan, anda mesti terlebih dahulu memahami konsep tersebut. Apakah doa? Ini adalah daya tarikan mental atau lisan kepada Tuhan, Orang Suci, meminta sesuatu. Doa adalah berbeza dari permintaan biasa untuk bingkai tenaga. Permintaan itu datang dari hati yang murni, dari jiwa, sesuai dengan kebutuhan yang benar. Jika doa menghafal dibaca seperti itu, tanpa meletakkan makna di dalamnya, ia menjadi ayat sederhana, ia tidak mempunyai kuasa. Doa bukan sajak yang diingat oleh seseorang pada suatu masa, panggilan dari dalam, di mana bukan perkataan memainkan peranan utama, tetapi fikiran. Satu-satunya doa yang Tuhan berikan untuk memudahkan orang untuk beralih kepadanya, kata-kata itu telah didengar - Bapa kita. Ia diterjemahkan ke dalam semua bahasa di dunia. Ada dalam setiap agama.

Tuhan adalah bapa kita Yang Maha Tinggi. Jadi kenapa dia tidak boleh didekati apabila ada keperluan untuknya? Selalunya, makna rawatan merangkumi haid yang menyakitkan, kehilangan darah yang teruk, penyakit sistem pembiakan. Tuhan menciptakan wanita seperti itu, dia tahu semua rahsianya. Ia sama sekali tidak penting sama ada darah sedang berjalan atau tidak, perkara utama ialah doa harus datang dari hati yang murni. Tuhan memberikan semua orang sesuai dengan kebutuhan yang benar.

Adakah mungkin untuk berdoa di rumah ortodoks

Pada masa Perjanjian Lama, seorang wanita dianggap najis semasa haid. Dia dilarang melawat kuil, tempat suci, menyentuh tempat suci, muncul di tempat awam. Pada masa itu, pengabdian mereka terhadap Tuhan ditunjukkan melalui pengorbanan, pematuhan yang tepat dari peraturan-peraturan Perjanjian Lama. Walau bagaimanapun, semuanya berubah dengan

kedatangan Yesus Kristus. Dia menebus dosa manusia dengan darahnya, semua benda menjadi rohani. Dia memberikan satu doa - Bapa kita. Beliau mendesak untuk berdoa dengan kata-kata anda sendiri, bersendirian. Perjanjian Baru mempermudahkan aturan Lama, menghilangkan stigma "najis" dari seorang wanita. Selepas kematian Kristus, menjadi tidak mungkin hanya untuk berdoa di rumah dalam keadaan apa pun, tetapi juga untuk melawat tempat suci.

Walau bagaimanapun, dalam Orthodoksi kekal pada pandangan ini pandangan mereka. Sesetengah imam masih melarang wanita memasuki kuil semasa hari-hari kritikal. Kebanyakan mereka menuntut kemustahilan melepaskan sakramen pada hari ini, menyentuh ikon. Anda boleh datang ke gereja, berdoa, tetapi tetap dekat dengan pintu masuk. Sejak masa Perjanjian Baru, semua larangan ini tidak berasas. Tetapi Yesus juga memanggil bait suci jiwa manusia, dan bukan bangunan khusus. Daripada ini, orang Kristian sejati boleh berdoa di rumah tanpa pergi ke gereja. Haid tidak menjadi halangan.

Bagi mereka yang mengikuti peraturan Gereja Ortodoks, anda boleh berdoa di rumah. Anda tidak boleh membaca doa yang ditulis oleh seseorang untuk mendapatkan sesuatu. Sebagai contoh, doa St. Mitrofan mengenai kesejahteraan di rumah. Ini bukan lagi solat, tetapi ritual yang memerlukan kepatuhan kepada peraturan khusus. Letakkan ikon, menyalakan lilin, baca dengan berbisik beberapa kali. Ritual seperti itu, dan orang lain seperti itu, tidak boleh dilakukan pada hari-hari kritikal.

Bolehkah seorang wanita Muslim berdoa di rumah pada bulan itu

Doa Islam tidak berbeza dengan wanita dari agama lain. Rayuan sebenar kepada Allah yang berikut dari kedalaman jiwa boleh dibuat di mana-mana tempat, pada bila-bila masa, di mana-mana negeri. Pengharaman berkenaan Lent, yang mendahului pesta besar Ramazan. Lent adalah mematuhi peraturan tertentu selama 30 hari berturut-turut. Ini termasuk pembacaan doa harian. Walau bagaimanapun, wanita semasa hari kritikal dilarang untuk meneruskan ritual, tetapi dia mesti meneruskannya selepas akhir haid. Adapun doa yang sebenarnya, misalnya, anak sakit, ibu meminta Allah untuk pemulihan, tidak ada larangan.

Jawapan imam

"Dalam doa, seseorang harus tinggal setiap hari. Dia menerima berkat untuk hari yang akan datang, terima kasih atas semua peristiwa yang telah berlalu. Bulanan tidak menjejaskan proses ini. Seorang wanita boleh berpaling kepada Tuhan dengan masalahnya, ucapkan terima kasih, buat permintaan. Tiada siapa yang berhak untuk melarang jiwanya jika keperluan itu timbul untuk dirinya sendiri. "

APA YANG DAPATKAN JIKA ANDA TELAH DETECTED MYOMO, CYST, INFERTILITY ATAU PENYAKIT LAIN?

  • Anda bimbang tentang sakit perut secara tiba-tiba.
  • Dan masa yang lama, kacau dan menyakitkan sudah cukup letih.
  • Anda mempunyai endometrium yang tidak mencukupi untuk hamil.
  • Sorotkan coklat, hijau atau kuning.
  • Dan ubat yang disyorkan untuk sebab tertentu tidak berkesan dalam kes anda.
  • Di samping itu, kelemahan yang berterusan dan penyakit telah memasuki kehidupan anda dengan tegas.

Rawatan yang berkesan untuk endometriosis, sista, fibroid, kitaran haid yang tidak stabil dan penyakit ginekologi yang lain. Ikuti pautan itu dan ketahui apa yang disarankan oleh ketua pakar ginekologi Rusia.

Seperti artikel ini? Berkongsi dengan rakan-rakan anda!

Baca lebih lanjut:

Tambah komen Batal balasan

Semua hak terpelihara © 2016 Maklumat di laman web ini adalah untuk rujukan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai konsultasi profesional perubatan atau menggantikannya. Untuk maklumat lanjut, kami mengesyorkan agar anda menghubungi seorang pakar.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid dan di manakah lebih baik untuk melakukannya?

Sesiapa sahaja boleh menawarkan doa kepada Tuhan, seperti yang boleh dilakukan seorang perempuan semasa zamannya. Semua orang dicipta oleh Pencipta dan tidak boleh menjadi tidak suci sehingga mereka membuat perbuatan dosa. Mana-mana aliran keluar dari badan tidak berdosa.

Adakah mungkin untuk berdoa semasa haid

Pada zaman orang Kristian awal, pendarahan seorang gadis tidak dianggap najis. Bahkan seorang wanita datang kepada Kristus semasa berakhirnya semulajadi dan membawanya dengan tepi pakaiannya. Dia tidak marah, tetapi mengatakan bahawa pembersihan bulanan bukan dosa, kerana semua orang diciptakan oleh Pencipta dengan cara ini. Tuhan tidak mengejarnya, tetapi mendengarkan doa dan sembuh. Bagaimanakah sekarang para imam boleh mengambil tanggungjawab dan melarang wanita dengan haid daripada memasuki bait suci? Apabila bercakap dengan Tuhan, perkara utama adalah iman, bukan keadaan tubuh, oleh itu, adalah mungkin dan perlu berdoa.

Sekiranya tidak ada peluang untuk datang ke gereja kerana kesihatan, ia tidak dilarang untuk menawarkan doa di rumah di hadapan ikon. Yang Maha Tinggi pasti akan mendengar doa dan akan menjawabnya jika iman itu kuat. Di sesetengah negara, walaupun hari ini, kelemahan wanita dianggap sebagai halangan bukan sahaja untuk memasuki kuil, tetapi juga untuk muncul di depan umum. Walau bagaimanapun, di negara-negara bertamadun, wanita tidak lagi dianggap tidak suci kerana ini. Ya, dan Perintah-perintah mengatakan bahawa haid tidak dianggap sebagai perbuatan dosa.

Ramai orang bertanya: adakah mungkin untuk berdoa semasa haid di rumah, tidak mengetahui bahawa doa dari hati adalah menyenangkan kepada Yang Maha Tinggi? Dan tidak kira di mana ia akan dikatakan. Dan di rumah anda harus berdoa pada bila-bila masa, tanpa mengira sama ada orang itu sakit atau tidak dan jika wanita itu telah tamat pada saat ini. Dilihat oleh Perjanjian Lama, sebarang penyakit, serta pendarahan wanita adalah haram dan, oleh itu, pesakit tidak boleh pergi ke kuil, apalagi mencium salib dan ambil bagian.

Walau bagaimanapun, dalam Perjanjian Baru, Kristus menimbang semula kata-kata ini dan mengatakan bahawa sesiapa yang datang kepada Tuhan dengan jiwa murni akan dibangkitkan dengannya, dan tidak ada penyakit yang dapat dikendalikan oleh orang itu, sama seperti kematian itu sendiri. Oleh itu, adalah mustahil untuk mempertimbangkan wanita yang najis kerana proses semula jadi di dalam tubuhnya, jika dia jujur, dengan sepenuh hatinya percaya kepada Tuhan. Dan anda tidak boleh melarangnya pergi ke gereja. Sesetengah imam memberi amaran jantina wanita terhadap hakikat bahawa pada masa ini mereka tidak berusaha untuk terus hidup dalam perkhidmatan ini, tetapi ini dilakukan untuk memelihara kesihatan.

Kerana ada orang yang berbeza secara umum, begitu juga dengan para imam. Sesetengah di antaranya dengan tegas melarang wanita memasuki gereja pada suatu tempoh tertentu, yang lain tidak melihat sebarang dosa dalam melawat gereja. Tiap orang jemaat harus dipandu oleh akal sehat. Jika semasa haid dia berasa kurang sihat, sudah pasti lebih baik tinggal di rumah.

Wanita yang tidak tahu peraturan gereja mungkin tertanya-tanya sama ada mungkin untuk berdoa di gereja pada bulan itu, atau pada ikon rumah. Perlu difahami bahawa seseorang tidak boleh menghina Tuhan dengan doa, dalam keadaan apa pun yang mungkin dia ada. Adalah penting untuk memelihara kesucian rohani dan iman kepada Tuhan, maka perlu untuk berdoa.

Pada masa dahulu, wanita tidak mempunyai kebersihan, yang digunakan semasa haid, jadi, mungkin, ada bahaya membuang darah di gereja dengan darah mereka. Kini ia tidak lagi menjadi masalah. Dan anda boleh berdoa di mana sahaja.

Adakah terdapat sebarang nuansa dalam membaca doa semasa haid

Sama ada boleh membaca doa semasa haid adalah perkara yang memerlukan pertimbangan khusus, kerana topik agama selama suatu bulan sebulan adalah relevan bagi seorang wanita. Walau bagaimanapun, ramai ulama percaya bahawa ini tidak semestinya membimbangkan. Ini disebabkan hakikat bahawa solat mengucapkan adalah rayuan yang paling langsung kepada Tuhan dan seseorang boleh melakukannya tepat pada saat ia menganggapnya perlu.

Peraturan yang paling asas adalah keikhlasan lengkap dan fakta bahawa doa mesti datang dari hati dan jiwa seseorang yang tidak memiliki pemikiran yang kotor.

Doa semasa haid

Pada masa dahulu, pandangan gereja mengenai haid pada wanita adalah dua kali, tetapi kebanyakan imam cenderung mengakui bahawa ia masih dibenarkan untuk menghadiri kuil itu pada masa ini, kerana ia dianggap benar-benar biologi dan disediakan oleh Allah untuk terus melahirkan anak.

Rujukan sejarah mengetahui kes-kes ketika beberapa wanita dibawa ke Yesus Kristus dan mereka mencium pinggang jubahnya dan tangannya, dan pada masa ini wanita-wanita ini menstruasi. Akibatnya, haid bukan dosa sama sekali, tetapi proses pemurnian tubuh wanita semulajadi, yang disediakan oleh Pencipta itu sendiri.

Jadi apa yang menjadi prejudis hari ini, dan ramai imam menganggap seorang wanita menjadi orang berdosa pada bulan itu. Di sesetengah kuil, seorang wanita semasa haid tidak dibenarkan di ambang rumah suci, yang tidak dapat dimengerti dan dimasukkan ke dalam kategori prasangka.

Jika kita menganggap semua perintah Tuhan, maka doa adalah keselamatan bagi jiwa dan diperlukan apabila orang merasakan keperluan untuk itu. Oleh itu, haid tidak terkecuali.

Dalam kes ketika seorang wanita merasa sangat buruk, maka doa itu dapat dibaca tanpa meninggalkan rumah. Yang paling asas ialah rayuan ikhlas kepada Tuhan. Untuk ini, perlu membaca doa sebelum Wajah Kudus, dan jika seseorang tegas percaya, maka dengan keyakinannya ia akan dihargai. Tuhan mendengar semua orang yang merujuknya.

Walau bagaimanapun, hari ini tempoh haid dianggap oleh beberapa penyokong larangan untuk menjadi kotor dan sebagainya bahawa ia bukan sahaja dilarang untuk wanita menghadiri gereja, tetapi juga untuk menunjukkan orang ketika mereka pulang ke rumah. Walau bagaimanapun, ini boleh dianggap tidak lebih daripada satu prejudis, kerana seluruh dunia bertamadun telah lama mengakui bahawa haid bukan dosa dan dalam tempoh ini anda boleh menghadiri gereja dan berdoa. Jika seorang wanita perlu bercakap dengan Penciptanya, maka dia boleh melakukannya pada bila-bila masa, perkara utama adalah melakukannya dengan pemikiran tulen dan jiwa terbuka.

Bagaimana untuk berdoa di rumah

Sesetengah wanita percaya bahawa semasa haid anda tidak boleh berdoa di rumah, tetapi ini tidak lebih daripada kesilapan. Doa yang tulus akan didengar oleh Tuhan. Di rumah, anda boleh berdoa pada waktu yang paling berlainan, baik siang maupun malam. Doa bulanan bukanlah halangan sama sekali. Oleh itu, doa di rumah sangat berguna, bukan hanya ketika seseorang menghadapi masalah atau penyakit, tetapi juga ketika dia melakukannya dengan baik. Tuhan suka dihormati dan cuba menceritakan semuanya. Akibatnya, haid tidak terkecuali dan sama sekali tidak dosa, tetapi hanya pembersihan badan wanita yang disediakan oleh Tuhan.

Apa yang dikatakan mengenai haid dalam Perjanjian Lama

Perjanjian Lama menyatakan bahawa haid adalah tempoh ketika seorang wanita dianggap sepenuhnya najis dan pintu masuk ke gereja ditutup dengan ketat untuknya selama periode ini. Alasan paling umum yang dijelaskan dalam Kitab Suci adalah bahawa haid adalah akibat dari dosa Adam dan Hawa. Ini disebabkan hakikat bahawa selepas mereka berdosa, mereka kehilangan kehidupan kekal mereka, dan sebagai peringatan yang berterusan bahawa Hawa mempunyai haid.

Adapun pendapat kedua, ini adalah fakta bahawa semasa haid badan wanita menolak telur yang mati, dan, oleh itu, ia dianggap pembunuhan, kerana tujuan yang paling langsung dari seks yang adil adalah kelahiran anak-anak yang tidak terputus.

Ia juga dipercayai bahawa adalah mustahil untuk memasuki gereja pada masa haid kerana fakta bahawa tempoh ini adalah haram, tetapi hari ini ia tidak benar-benar tidak relevan, kerana ia mungkin untuk membeli sejumlah besar peralatan pelindung khas yang akan membuat haid benar-benar tidak dapat dilihat. Ini adalah kerana fakta bahawa sebarang pertumpahan darah di Bait Tuhan adalah dosa yang mematikan.

Perintah Tuhan dan penjelasan mengenai haid dalam wanita

Sama ada boleh membaca sembahyang semasa haid jelas diterangkan dalam Perintah Tuhan. Berdasarkan hal ini, tidaklah biasa bagi seorang wanita untuk mempertimbangkan keadaan semacam dosa itu, kerana ia adalah sebahagian dari proses biologi yang disediakan oleh Tuhan sendiri. Oleh itu, seseorang boleh berdoa dalam kesedihan, kegembiraan, dan dalam penyakit.

Sekiranya ada penyakit, seseorang boleh cuba memohon penyembuhannya, terutama jika doa itu ikhlas dan datang dari hati.

Perjanjian Baru membuat penyesuaian tertentu kepada Perintah-Perintah Lama. Oleh itu, ia mengatakan bahawa haid bukan dosa sama sekali, dan seseorang boleh bertukar menjadi Tuhan, walaupun kulit luarnya. Kekayaan terbesar setiap individu adalah jiwa murni dan pemikiran yang tak tergoyahkan.

Oleh itu, seorang wanita tidak dapat mengawal proses pemurnian tubuhnya semula jadi, yang dicipta oleh Pencipta sendiri.

Berdasarkan ini, tiada siapa yang boleh melarang wakil seks yang adil untuk berdoa di bait Tuhan semasa haid, jika dia merasakan keperluan khusus untuk ini. Satu-satunya perkara yang boleh dilakukan adalah tidak sepenuhnya dalam keseluruhan perkhidmatan, dan ini dilakukan bukan untuk memastikan bahawa wanita tidak mahu berada di sana, tetapi kerana pemeliharaan maksimum kekuatannya, yang sangat cepat dibelanjakan dalam masa kehilangan darah semula jadi.

Hari ini, setiap imam mempunyai pandangannya sendiri mengenai haid wanita, tetapi setiap kes individu harus dipertimbangkan secara individu, kerana jika seks yang adil tidak cukup baik, maka anda boleh berdoa di rumah dan tidak menunaikan semua khidmat di bait suci.

Kepercayaan asas orang ramai

Wanita yang tidak sering pergi ke gereja dan tidak berwibawa dalam larangan dan permitnya mungkin tidak tahu bagaimana bertindak semasa haid dan sama ada ia mungkin pergi ke gereja dan berdoa di rumah pada umumnya. Walau bagaimanapun, adalah satu-satunya perkara yang patut dipertimbangkan: untuk beralih kepada Tuhan, tidak ada perbezaan apa jenis cangkang tubuh anda, perkara yang paling penting adalah bahawa harus ada kesucian pemikiran dan melengkapkan keikhlasan dan keterbukaan. Hanya Tuhan yang mendengar doa kita dan membuat semua keputusan yang perlu. Iman adalah perkara utama yang harus dilakukan oleh seorang wanita dan kemudian, tidak kira jika tempoh itu haid atau tidak.

Ia telah lama disebabkan oleh fakta bahawa semasa darah menstruasi dapat mengalir keluar dan lantai gereja akan bernoda dengannya. Bagaimanapun, seperti yang dinyatakan sebelum ini, hari ini, disebabkan oleh banyaknya produk kebersihan, ini tidak semestinya tidak relevan. Mungkin ini sebabnya wanita itu dianggap najis, tetapi hari ini hampir tidak dikecualikan.

Oleh itu, jika seorang wanita dengan sangat hati-hati meramalkan kebersihannya, maka dalam hal ini dia dapat dengan bebas menghadiri kuil dan, lebih-lebih lagi, berdoa kepada Tuhan. Adapun solat rumah, sama sekali tidak ada halangan.

Tiada siapa yang boleh melarang sesiapa untuk mempercayai Tuhan, dan sebagaimana yang mereka katakan, kita diberi ganjaran menurut iman kita.

Tetapi banyak boleh bergantung bukan sahaja pada kepercayaan umum, tetapi juga pada pandangan wanita itu sendiri. Ini disebabkan oleh hakikat bahawa banyak umat yang masih tidak pergi ke gereja semasa haid, kerana mereka menganggap diri mereka najis dan cuba untuk menahan diri dari melakukan dosa sebanyak mungkin.

Walau bagaimanapun, kepercayaan ini semata-mata untuk setiap individu, dan jika seorang wanita percaya bahawa ini adalah sesuai, maka dalam hal ini, sangat berhati-hati untuk pergi ke kuil Tuhan.

Dalam kes ini, jika anda perlu berdoa, dan anda memutuskan untuk tidak pergi ke gereja semasa haid, maka dalam hal ini anda hanya boleh berdoa sebelum ikon di rumah, yang juga akan menjadi sangat berkesan.

Penggunaan air suci semasa haid

Hari ini, banyak pendeta cenderung untuk berfikir bahawa semasa haid seorang wanita harus menahan diri daripada memakan air suci dan calon wanita. Ia juga tidak dianjurkan untuk menyentuh kuil-kuil, agar tidak mencemarkan mereka dengan darah.

Walau bagaimanapun, ini adalah cadangan yang pasti, bukan undang-undang, oleh itu, jika seorang wanita memelihara semua asas kebersihan diri, maka tidak ada halangan dan dia boleh melakukan segala yang dilakukan oleh orang percaya yang lain.

Berdasarkan semua perkara di atas, kita dapat membuat kesimpulan bahawa haid pada wanita dikecam secara eksklusif berabad-abad yang lalu. Bagi jemaat moden, seorang wanita boleh berdoa dengan bebas, pergi ke kuil dan mencium tangan para pendeta, tanpa mengira apa hari kalendar biologi mereka.

Oleh itu, jika anda menganggapnya tidak sesuai untuk menghadiri gereja semasa hari kritikal, maka dalam hal ini, anda dapat menyalakan lilin di rumah dan berdoa di hadapan ikon suci. Ini tidak akan dianggap sebagai dosa dalam apa cara sekalipun, kerana hanya pemikiran tulen dan jiwa terbuka yang penting bagi Tuhan, tetapi bukan cangkang tubuh.

Tuhan mendengar semua orang dan membantu mereka yang secara tulus mengalaminya.

Top